marendrapool

25 maart 2018 - Pokhara, Nepal

We verblijven dus best in een mooi (prijs 160.000 roepees 125 euro in de maand )door haar gehuurd huis, te duur voor haar maar ze moest het andere huis uit en hoopte door slaapplaatsen en vrijwilligersplek aan te bieden hier te kunnen blijven wonen, de huis eigenaar is Engels en is er bijna nooit, de beneden verdieping is dus leeg, maar in het schuurtje beneden verblijft een Mongolische gezin met een kind. Ook voor de veiligheid van Rekha, want Nepalezen mannen willen graag een alleenstaande vrouw erbij hebben  of lastig vallen.
De mensen uit het schuurtje  leven van de lokale stook roxi, elke dag begint ze rond drieën in de nacht met brouwen. Het spul verkoopt ze ong. 0.60  per liter maar de heer lust hem ook graag en slaat en ruziet dan met zijn vrouw. Dit is niet ongewoon in Nepal Rekha is 18 jaar getrouwd geweest en werdt ook geslagen en mishandeld en niet alleen door de man maar ook schoonmoeder en zus waar je dus na het huwelijk intrekt, een uitgehuwelijkt meisje wat na een dag al wilde scheiden omdat hij niet thuiskwam na het huwelijk en ze zat te wachten in haar trouwjurk, en toen stomdronken thuis kwam. Ze belde haar vader en stiefmoeder op en die zijn nee je bent getrouwd zoek het maar uit, en vader is notabene een dominee. Nu na 18 jaar heeft ze dus de stap durven te nemen om te gaan scheiden, ze vluchten het huis savonds uit en liet een groenteboer haar naar een kennis brengen. De scheiding is er na 18 maanden nog steeds niet door, ze vragen elke keer geld en daardoor heeft ze veel stress , de rechtbank kost nog 30.000 Rupees en ze verdient er maar 8.500 per maand dit is dus ook de reden dat er niet gescheiden wordt in Nepal Gewoonweg omdat de vrouwen het niet kunnen betalen. Ze vertelde dat ze haar achternaam weer terug wil hebben, maar vader en de hele familie heeft haar in de steek gelaten door de scheiding en ze zijn willen niet mee betalen en zij zegt ik geloof niet meer in god en ga ook niet meer na de kerk, ik heb niets fout gedaan waarom straft iedereen mij en kijken ze me met de nek aan? Als ik gescheiden ben dan kan ik weer vrij zijn als een vogel, ik wil niet rijk zijn, ik  wil vrij zijn met mijn eigen naam. Het belang hiervan snap ik nu pas, ze komt dus uit een hoge kaste en haar mans naam is dus een zeer lage kaste, de achternaam verraad  dus meteen uit welke laag je komt , zie het als bij ons wij kennen ook asociale gezinnen met deze achternamen.

Als je hier in de wijk marendrapool loopt, zijn er veel mensen die met je willen praten, zeker als ze Engels kunnen komen dan ook naar je toe, ze beginnen het gesprek met Namasthe en dan in het waar kom je vandaan?hoe heet je? ze lachen als ze mijn naam horen , Maya is namelijk ook een Nepalese naam. Hoelang blijf je hier? Is dit de eerste keer in Nepal ? En wat vind je van Nepal? En dan willen ze meteen op sociale media dus de aanvragen stromen binnen op Facebook.
Ook oudere vrouwen groeten je op straat, en ouders met kleine kinderen laten ze ons groeten door te zeggen zeg eens namasthe, de handjes worden gevouwen. Leuk en aandoenlijk zo vriendelijk de Nepalezen.
Aan de lakeside zit het vol met toeristen en daar is de business al goed aan het draaien de prijzen stijgen daar ook al aanzienlijk.
We lunchen en drinken koffie het liefst in de wijk, ze spreken slecht of geen Engels maar ze kunnen het geld goed gebruiken en zo zien we dit ook als vrijwilligerswerk, we kopen lokaal en ieder pikt zo zijn graantje mee. En ik hou ervan tussen de lokale mensen om contact te maken met ieder die dit wil.