aardbeving

9 maart 2018 - Kathmandu, Nepal

De aardbeving heeft hier veel kapot gemaakt, alles is letterlijk in puin gevallen of zo gevaarlijk geworden dat ze nu weer opnieuw moeten beginnen. Doe je dat niet dan kom je op de zwarte lijst en besta je niet meer, en heb je nergens meer recht op.
De regering heeft ieder 3500 dollar gegeven, maar van dat geld gaat er weer zo,n 1000 dollar terug naar de regering  voor papieren, tekeningen voor een huis, controleurs voor de plek waar je wilt bouwen, ook al is het je eigen stukje land. Dus corruptie is enorm. Je komt dus erg veel geld tekort en waar haal je dat dan vandaan als arme boer. Leningen bij de bank zijn er wel maar tegen een woekerrente van zo,n 18 tot 20% rente kan niemand dit ooit nog terug betalen. Het is een hard bestaan hier zowel op het platte land als in de stad, de lokale alcohol stook gemaakt van een soort graan  is dan ook goed verkoopbaar voor 0.50 cent heb je een liter en denk je ff niet meer aan de zorgen. Er zijn dan ook veel mensen alcohol verslaafd en proberen zo te overleven. De gemiddelde leeftijd is hier zo,n 60 jaar dus wij als bejaarden kunnen nog heel ff.

1. Jozie:
    12 maart 2018
    zo zie je wel veel wat zijn wij dan toch rijk.
    gr