Pokhara

17 maart 2018 - Pokhara, Nepal

Na een goede nacht, en heerlijke gebakken rijst als ontbijt zijn we de buurt gaan verkennen eerst maar een lopen naar de hoofdweg, we hebben zin in americano koffie      Maar dat is niet zo gemakkelijk te vinden dus vraag ik een jonge student op straat, hij zegt dan moet  je de andere weg hebben ik loop wel even mee, wat aardig zeg ik en we lopen door en slaan weer af, en het wordt steeds verder en dan blijkt de shop gesloten te zijn omdat het zaterdag is en dat is de rustdag van de Nepalezen. Hij vraagt waaar we vandaan komen, wat we hier doen hoelang we blijven en geeft tips waar we zeker een kijkje moeten nemen, dus de lakside wordt aan geraden en hij wil ons wel op de bus zetten, nou laten we dat maar doen. Vriendelijk groeten we hebben en zo zitten we in de bus, met moderne muziek we Betalen 0.25 cent voor een ritje en stappen uit, lopen naar het water en nemen een koffie met brownie en lekker in de zon genieten we van het uitzicht. Dan komt er een appje Jiske en Denise vragen waar we zijn, ook die blijken aan de lakside te zijn dus drinken we samen nog koffie en dan besluiten we dat we samen gaan waterfietsen in een bootje lekker koel op het water en vooral ook gezellig. We varen naar de overkant en daar was een kleine tempel ff een bezoekje gebracht en daarna ons uur volgemaakt met dobberen en varen. Een lekkere lunch en biertje genomen en na de regen terug met de taxi naar huis. Een dag met uiterste verschillen van weer temperatuur van heet tot koel, en regen , onweer en zon zo snel kan het weer dus hier veranderen.

Pokhara 255.000 inwoners en is daarmee de op een na grootste stad van Nepal Vooral aan de lakeside is het erg gezellig en toeristisch. Vanuit deze stad, zo'n 200 kilometer ten westen van Kathmandu, kun je het Phewa Lake bekijken.

Pas sinds 1968 is er een weg voltooid waarmee de stad goed bereikbaar werd en het toerisme toe kon nemen.Er is nu een voorspelling dat je over vijf jaar aleen maar toeristen vind in Pokhara en er niets meer van oorspronkelijk Nepal te zien is, de westerse met hun blote kleding en de chinezen gaan het straatbeeld worden.De bars, trendy restaurants en gezonde smooties zijn er al volop te verkrijgen.

Tussen 1959 en 1962 vluchtten rond de 3 miljoen Tibetanen naar Nepal na annexatie door China. In en rond Pokhara werden vier vluchtelingenkampen opgericht. Deze kampen zijn inmiddels uitgegroeid tot goed gebouwde nederzettingen, elk met eigen boeddhistische kloosters en typische Tibetaanse bouwwerken. .

Pokhara is voor veel mensen een uitgangspunt voor (meerdaagse) treks in het Himalaya gebergte

Nepalezen zijn enorm vriendelijke mensen die steeds hun best zullen doen om je te helpen,Ze zijn eerlijk na de onderhandelding van de prijs houden ze zich eraan ook al moeten ze daarvoor geld wisselen, afgesproken is afgesproken.Nepalezische vrouwen werken hard in de bouw, zorgen voor het huis en de kinderen en soms hebben ze een baan, ze eten veel groenten en weinig vlees en fruit omdat dit vaak te kostbaar is Nepalezen zijn gelovig en bescheiden dit alles maakt hen voor mij prachtige mensen. Maya is een Nepalese naam en betekent liefde nou wat wil je nog meer!